Studio Tempo - Jooga

Jooga

Yin-jooga

Liikunta- ja fysiostudio Tempon rauhallinen restoratiivinen Yin-joogatunti kohdistuu kehomme sidekudoksiin, nivelsiteisiin, hermosto- ja fasciaverkostoomme. Joogasta tuttu sitaatti "yoga chitta vritti nirodhah", eli jooga on mielen liikkeiden rauhoittamista sopii hyvin myös Tempon restoratiivisten tuntien filosofiseksi viitekehykseksi.

Yin-joogassa asanoissa, eli asennoissa, viivytään useiden minuuttien ajan antaen niin kehon kuin mielen sekä hengityksenkin hiljentyä ja rauhoittua. Kun lihaksemme rentoutuvat, asentojen vaikutukset ulottuvat syvemmälle aina sitkeimpiin jännityksiin ja jäykkyyden tuntemuksiin.

Hengitystekniikat (pranayama) ovat keskeinen osa restoratiivista tuntia. Keskittymällä hengitykseen voimme vähitellen antaa asentojen syventyä ja päästää irti kontrollista sekä jännityksistä. On mahdotonta tuntea itseään stressaantuneeksi ja hengittää vapaasti syvään samanaikaisesti. Hengityksen avulla vaikutamme myös kireisiin syviin lihaksiin ja parasympaattisen hermoston aktivointiin jonka jatkovaikutus näkyy mm. yöunen laadussa ja mielen seesteisyydessä.

Mielen ja henkisyyden tasolla jooga tarjoaa siis mahdollisuuden pysähtyä ja kehittää levollisuuden, hyväksymisen, kärsivällisyyden, myötätunnon ja kiitollisuuden tuntemuksia. Pysyessämme asennoissa pitkään voimme syventyä tarkastelemaan mitä tapahtuu juuri nyt tässä hetkessä kehossamme ja sisimmässämme.

Mielemme ja tunne-elämässä kokemamme epätasapaino nousevatkin joogassa usein suurimmiksi haasteiksi. Saatamme turhautua oman kehomme jäykkyyteen sekä kokea vaikeaksi päästää irti tarpeesta suorittaa. Tämä johtaa asentojen liian pitkälle viemiseen vain hiljentääksemme päässämme alati kuuluvan kommentoinnin.

Tämän vuoksi Yin-jooga on ennen kaikkea myötätunnon ja hyväksymisen harjoittamista. Kun koemme jännitystä tai epämukavuutta saatamme jähmettyä ja jännittää jännityksen ympärillä luoden vain enemmän jännitystä. Seuraavaksi mielemme keskittyy jännitykseen pitäen sitä ei-toivottuna ja tahtoen sen menevän pois mahdollisimman nopeasti. Ainoastaan hyväksymällä jännityksen tunteen antaen sille tilaa ilmaista itseään, tarkkaillen sulauttaen sen ympäristöä, voi jännitys vähitellen alkaa sulamaan ja menettää voimaansa. Näin vastustuksesta tulee sallimista, pelosta luottamusta ja tuomitsemisesta myötätuntoa. Yin-joogasta voi kehittyä meditatiivinen tietoisen läsnäolon harjoitus - lempeä olotila, josta käsin voimme tarkkailla ja kokea elämän luonnollisen avautumisen hetki hetkeltä.

Flowjooga

Flowjoogatunnilla tehdään perusjoogaharjoituksia ja asanoita virtaavasti liikkuen. Tunti perustuu hathajoogaan, joka on joogan klassisin ja länsimaissa tunnetuin muoto. Fokus on hengityksen ja liikkeen yhdistämisessä sekä oikeassa ja turvallisessa suoritustekniikassa sekä siinä, että jokainen löytäisi oman joogatempon. Harjoitukset voi tehdä joko viipyillen hitaasti tai dynaamisemmin ja virtaavammin. Kaikkia asanoita on mahdollista soveltaa itselleen sopivaksi, joten tunti sopii kaikentasoisille joogaajille.

Slowjooga

Slowjooga on hidasta, terapeuttista joogaa. Siinä käytetään hallitusti lihaslukkoja sekä hengitystä osana tuki- ja liikuntaelimistön terapeuttista harjoittelua. Hitaus ei välttämättä tarkoita helppoutta vaan kontrolloitua, keskittynyttä harjoitusta osana kehonhuoltoa. Slowjooga on keskivartaloaktivaation sekä lantionpohjalihasten (ns. ydintuki) synergista toimintaa tukevaa harjoittelua.